Recomandari

recommendari 1In aceasta sectiune am considerat ca ar fi necesar sa va ofer cateva indrumari sau recomandari, cum doriti sa le spuneti, bazate pe experienta acumulata ca instructor auto si care, sper, sa va fie utile in alegerea ce o veti face atunci cand va hotarati sa urmati cursurile unei scoli de soferi. Nu am pretentia ca voi acoperi toata problematica ce va intereseaza, nici nu mi-am propus acest lucru, si, prin urmare, am sa ma refer doar la cateva aspecte ce ar fi bine sa le aveti in vedere si pe care le consider importante.

Ce ar trebui sa faceti daca v-ati hotarat ca aveti nevoie de un permis de conducere si trebuie sa va inscrieti pentru cursuri la o scoala de soferi?
– faceti rost de Codul Rutier cel mai recent, fie de la librarie, fie de pe Internet (site DRPCIV);
– incepeti sa-l studiati cu atentie, cititi-l de cel putin doua ori.
Invatati regulile de circulatie, mijloacele de semnalizare (indicatoare, marcaje) si semnificatia exacta a fiecaruia in parte. Retineti si notati eventualele lucruri ce nu le intelegeti si pregatiti un set de intrebari pe care sa le adresati la scoala atat profesorului de legislatie cat si instructorului auto astfel incat sa va clarificati toate problemele;
– cautati apoi un instructor auto bun. Multi dintre cursanti se duc la o scoala anume fie la recomandarea prietenilor, fie la cea care este mai apropiata de zona in care locuiesc, urmand sa fie repartizati unui instructor pe care, cel mai adesea, nu-l cunosc. Exista astfel riscul de a nimeri peste unul nepotrivit ori nepregatit.

Cum puteti proceda totusi pentru a gasi un instructor corespunzator?
In opinia mea cel mai bun lucru pe care-l puteti face este sa va informati inainte de a va inscrie la o scoala de soferi cautand si obtinand referinte despre instructori atat de la prieteni cat si de pe Internet deoarece, pana la urma, pe voi ar trebui sa va intereseze in primul rand instructorul si mai putin scoala in cauza. In fond, cu el veti petrece cel putin 30 de ore impreuna si n-ar trebui sa va fie indiferent in ce conditii o sa invatati si, mai ales, cum veti fi pregatiti sa conduceti autovehiculul. In egala masura ar trebui sa tineti cont si de starea tehnica a masinii pe care o sa invatati sa conduceti. Cu cat veti gasi mai multe comentarii pozitive despre un instructor de la fostii elevi cu atat mai mult ar trebui sa-l aveti in vedere. De asemenea n-ar trbui sa neglijati statisticile DRPCIV care, si ele, va pot contura o imagine asupra performantelor unui instructor. Procedand in acest mod ati putea sa va opriti atentia asupra catorva instructori pe care sa-i notati si ulterior sa ii contactati pentru a-i cunoaste personal. La intalnirile cu acestia intrebati-i tot ce va intereseaza: conditii de inscriere la scoala si unde este aceasta, tarife practicate, cum se desfasoara orele, programarea sedintelor practice, starea tehnica a masinii de scoala, de cand practica aceasta profesie si ce rezultate au, daca sunt fumatori( nu cred ca va doriti un instructor care sa va afume tot timpul la ore), date despre examen etc. Fiti atenti la modul in care se prezinta si la raspunsurile pe care vi le dau. Aveti posibilitatea de a-l selecta pe cel care va inspira mai multa incredere si observati ca este pasionat de ceea ce face, este interesat de o pregatire temeinica a elevilor sai, corespunde cerintelor voastre si considerati ca se afla pe aceeasi “lungime de unda ” cu voi;

– nu va “aruncati” dupa asa-zisele “superoferte” avansate de unele scoli sau instructori, numeroase dealtfel si care inunda piata. Din dorinta neclintita de a avea cat mai multi cursanti cei in cauza va intind aceasta capcana in detrimentul unor servicii corecte, profesionale iar in final veti ajunge sa platiti dublul “superofertei” si nici nu veti beneficia de o instruire corespunzatoare. Daca veti cauta numai reduceri sa fiti convinsi ca de reduceri veti avea parte: la orele efectuate si mai ales la pregatirea voastra. Ganditi-va ca a conduce un autovehicul presupune asumarea a numeroase responsabilitati intrucat atunci cand va aflati la volan de deciziile pe care le luati in orice moment poate depinde viata voastra, a pasagerilor din masina cat si a altor participanti la trafic. Nu trebuie sa va fie indiferent cum veti invata sa conduceti si sa urmariti doar obtinerea cat mai usoara, eventual la un pret cat mai mic, a “cartonului roz”, pentru unii un adevarat trofeu. Mai tarziu vor apare consecintele, inevitabil. Vedem cu totii zilnic la stiri cate tragedii au loc pe drumurile din tara iar printre cei implicati numerosi tineri, multi dintre ei cu permisul de conducere abia obtinut in urma “pregatirii” la “superofertele” avansate de o scoala sau alta ori vreun instructor mai binevoitor. Veti observa ca astfel de scoli sau instructori sunt pe ultimele locuri in statisticile DRPCIV iar unii dintre acestia detin si “recorduri” de-a dreptul impresionante, rusinoase, cel putin.
De exemplu, sunt instructori la care din 11-15 elevi “instruiti” niciunul nu a luat examenul din prima incercare sau din 56 ori 86 de elevi doar 9 sau 13 abia reusesc la primul examen.( Ma intreb, oare, din a cata incercare or fi reusit ulterior ceilalti elevi?). Intr-o atare situatie e clar faptul ca esecul la examen se datoreaza nu atat elevilor cat, mai ales, modului defectuos si superficial in care sunt pregatiti, rezultat al “superofertei” dar si a slabei pregatiri a unor instructori. Starea de lucruri existenta este si rezultatul unui cadru legislativ deficitar in domeniu deoarece nu sunt prevazute posibilitati de verificare pe traseu a felului in care instructorii isi desfasoara in mod concret orele practice. Astfel, potrivit normelor actuale, in eventualitatea unui control din partea celor abilitati, acesta se rezuma doar la verificarea documentelor si a indeplinirii conditiilor legale de catre scoli, instructori, autovehiculele de scoala folosite etc. Nu mai spun ca si acestea sunt foarte rare, eu de pilda am intâlnit unul singur in noua ani! Prin urmare, nu trebuie sa ne mire ca se intâmpla ceea ce se intâmpla: multi cursanti slab pregatiti, unii abia obtinând permisul dupa multiple examinari si, cel mai grav, numarul mare dintre acestia care produc ulterior evenimente rutiere cu urmari tragice – peste 37% din accidente fiind cauzate de soferii incepatori.

Ca sa intelegeti, la doua astfel de scoli am lucrat si eu in urma cu cativa ani pentru o perioada foarte scurta. Ce am gasit? Elevi aflati in stadiu terminal nu cunosteau comenzile, unde sunt si cum se folosesc; deprinderi formate absolut gresit in manevrarea autovehiculului; teama si ezitari frecvente in trafic ori la executarea unor manevre; imposibilitatea de a se descurca singuri, fara indrumarile permanente ale instructorului; masini de scoala cu defectiuni grave la directie si sistemul de franare ori alte probleme; sedinte care trebuiau scurtate la 75-80 de minute deoarece, fiind “promotie”, veneau foarte multi cursanti iar instructorul era nevoit sa lucreze si cate 6-7 sedinte pe zi; elevi care imi spuneau ca nu primesc bonuri fiscale pentru sumele platite la scoala etc. In ambele cazuri am lucrat un inerval scurt de timp dupa care am intrerupt colaborarea, refuzand sa mai continui in asemenea conditii;

– dupa ce v-ati hotarat in privinta instructorului mergeti mai departe si depuneti actele de inscriere la scoala, insa nu inainte de a mai verifica o data problemele care va intereseaza la conducerea scolii.
Este important sa va asigurati ca autovehiculul pe care veti invata sa conduceti se afla intr-o stare tehnica buna, dispune de agreerea obligatorie de la RAR, de asigurarile obligatorii, inscriptionarile si casetele specifice masinilor de scoala.
De ce trebuie sa stiti aceste lucruri? Personal m-am confruntat cu probleme de acest gen la o scoala de soferi unde am lucrat pentru o scurta perioada de timp : masina nu avea inscriptionarile obligatorii pentru o masina de scoala si prezenta grave probleme tehnice la sistemul de franare si directie. Desi am semnalat aceste chestiuni patronului scolii acesta, dand dovada de iresponsabilitate, m-a obligat sa merg cu elevii in trafic avand masina defecta motivand ca, deocamdata, mecanicul nu e disponibil, nu are bani pentru piese si, oricum , daca se intampla ceva raspunde el. Evident ca intr-o astfel de situatie nu puteam desfasura activitatea practica de instruire in conditii de siguranta motiv pentru care am refuzat sa mai ies cu masina in trafic si am incetat colaborarea cu scoala in cauza;

– cititi cu atentie prevederile contractului de scolarizare: parti contractante, obiectul contractului, termenul de executare a serviciilor de scolarizare, pretul si modalitatile de plata, obligatiile partilor( atentie deosebita la acest capitol), clauzele speciale si cele de reziliere si solicitati lamuriri suplimentare acolo unde nu intelegeti ceva. Fiti atenti la prevederile contractuale, ce anume semnati si pentru ce platiti astfel incat sa nu aveti surprize ulterior.
De pilda, la o alta scoala de soferi am intalnit situatia in care, prin prevederile contractuale , unul din elevii pe care i-am avut a fost obligat sa achite inchirierea masinii de scoala pentru examen chiar daca acesta sustinea examenul pentru permis in provincie, platind astfel de doua ori acelasi seviciu. M-am bucurat insa pentru el deoarece, ulterior, m-a sunat sa-mi spuna ca a luat examenul din prima incercare;

– mergeti apoi cu regularitate la orele de legislatie rutiera, nu lipsiti de la aceasta disciplina si nu o tratati cu superficialitate pentru ca veti avea enorm de pierdut. Studiati temeinic Codul Rutier si puneti toate intrebarile necesare pentru a invata corect si a va clarifica pe deplin prevederile actelor normative in domeniu. La finalul cursului teoretic veti da un test de verificare la care sunteti admisi daca ati dovedit interes si ati asimilat cunostiintele de legislatie rutiera corespunzatoare;

– pentru sedintele practice de conducere auto ideal ar fi sa puteti face cate trei sedinte pe saptamana. Daca aveti un instructor cu un program mai incarcat sau voi nu puteti sunt bune si doua sedinte/saptamana insa nu mai putin;

– nu lipsiti nemotivat de la sedintele practice programate. Nici o scoala sau instructor serios nu vor accepta sa lipsiti de la ore fara sa anuntati din timp. Semnaland in timp util absenta de la ore instructorul nu va pierde timpul asteptandu-va si va putea chema un alt elev in locul vostru. Altfel, in mod normal, pierdeti sedinta si va trebui sa o recuperati platind-o separat ca sedinta suplimentara intrucat trebuie sa parcurgeti cele 30 de ore obligatorii rezervate cursului practic;

– la orele practice instructorul trebuie sa va dea toate informatiile necesare cunoasterii autovehiculului: sa va arate cum se folosesc corect comenzile masinii, incepand de la pozitia pe scaun si fata de volan, manevrarea corecta a acestuia, pozitia fata de pedale si modul de actionare a acestora, modul de reglare a oglinzilor si felul in care ne asiguram, modul in care ne deplasam in trafic sau cum procedam la schimbarea treptelor de viteza, aspecte privind conducerea preventiva etc. Pe parcursul orelor instructorul trebuie sa va conduca pas cu pas, sa va explice in permanenta cu calm si rabdare tot ceea ce trebuie sa faceti si cum sa faceti, sa repetati anumite manevre pana va deprindeti cu ele, sa va arate unde si de ce ati gresit dar si cum va puteti corecta sau preintampina anumite greseli de executie;

– fiti atenti la explicatiile instructorului si cautati sa le respectati, aveti curaj si incredere in voi, in capacitatile si posibilitatile de care dispuneti. Este foarte posibil sa mai si gresiti din cand in cand, e firesc, sunteti incepatori, insa acest lucru nu trebuie sa va descurajeze ci, dimpotriva. Mobilizati-va si treceti peste momentele mai dificile, mergeti mai departe fara sa va cramponati de eventualele nereusite. Dati dovada de rabdare, perseverenta si vointa de a reusi in ceea ce trebuie sa faceti si veti vedea ca rezultatele nu vor inceta sa apara.
Nu de putine ori am avut cursanti care, la un moment dat, nu le veneau sa creada cat de usor se descurca cu comenzile masinii, cu deplasarea in trafic ori executarea diferitelor manevre desi nu mai condusesera niciodata. Si asta pentru ca au fost intotdeauna atenti si au tinut cont de explicatiile si recomandarile primite;

– straduiti-va cat mai mult sa va acomodati cu masina, cu ceilalti participanti la trafic, cu observarea mijloacelor de semnalizare, cu drumul si, in general, cu tot ce se intampla in jurul vostru in timp ce conduceti autovehiculul astfel incat sa capatati si mai multa incredere in voi si sa observati ca progresati in mod vizibil de la o sedinta la alta;

– comunicati in permanenta cu instructorul vostru, puneti-i intrebari despre tot ceea ce vi se pare neclar sau nu intelegeti, nu lasati nimic la voia intamplarii. Acum aveti ocazia sa va lamuriti toate problemele privind conducerea autovehiculului in trafic, respectara regulilor de circulatie si interpretarea, dupa lege, a unor situatii intalnite in practica, conducerea economica (ecologica), conducera preventiva ori defensiva. Profitati de ea!

– urmariti ca sedintele practice sa se desfasoare conform planificarii orare, sa fie respectate cele 100 de minute rezervate conducerii autovehiculului( plus sau minus 5 minute, functie si de trafic). Este insa o mare problema daca sedinta se reduce de fiecare data cu 15-25 de minute sau chiar mai mult. Cei care au de pierdut sunteti voi, cursantii, iar daca vina apartine instructorului trebuie sa luati atitudine si sa nu acceptati scurtarea sedintei practice. Daca culpa insa va apartine atunci nu pot decat sa va spun ca actionati singuri, aproape fara sa va dati seama, in defavoarea voastra iar intreg procesul de pregatire va avea de suferit, instructorul nemaiavand la indemana timpul necesar pentru a va invata in mod corespunzator tot ce ar fi necesar. Din acest motiv, mai mult ca sigur, se va impune efectuarea de sedinte suplimentare ce vor presupune costuri suplimentare pentru voi.
Cu titlu informativ va pot spune ca in peste 90% din cazuri personal depasesc timpul alocat sedintelor practice cu 5-20 minute deoarece urmaresc intotdeauna indeplinirea scopului propus pentru fiecare sedinta iar uneori si datorita traficului mai aglomerat;

– nu ezitati sa luati masuri daca constatati ca programul de instruire este afectat din culpa instructorului sau se comit chiar unele posibile ilegalitati cum ar fi: o programare prea rara la sedinte ( aceasta poate conduce la prelungirea perioadei de scolarizare, uneori depasindu-se chiar si trei luni de zile, cu consecinte negative in special asupra calitatii procesului de pregatire); amanarea repetata a unor sedinte din cauza instructorului sau a celor care fac programarile; intarzierea repetata, pana la obisnuinta, a acestuia de la ore sau manifestarea unui comportament necorespunzator in timpul sedintelor; nepasare si dezinteres in procesul de pregatire a cursantilor; solicitarea unor sume de bani de la elevi pentru combustibil sau in alte scopuri; pauzele nejustificate din timpul sedintei si pierdera timpului( la o tigara sau cafea, rezolvarea a tot felul de probleme personale etc.); efectuarea unor mentiuni incorecte, neconforme cu realitatea, in carnetul elevului sau foaia de parcurs; solicitarea de catre scoala a altor sume de bani, peste cele prevazute in contractul de scolarizare; neeliberarea bonurilor fiscale pentru fiecare suma de bani achitata etc. In astfel de situatii aveti tot dreptul sa va transferati la o alta scoala sau instructor, ba chiar sa semnalati neregulile constatate institutiilor abilitate;

– spre finalul cursului practic, la ultimele doua – trei sedinte, ar trebui ca instructorul sa va lase sa conduceti singuri, fara indrumari permanente cum ati fost invatati la inceput, pentru a va obisnui sa decideti singuri cum sa va descurcati in trafic, cum sa executati manevrele etc., iar el sa intervina cu explicatiile necesare numai acolo unde observa ca mai gresiti ori intarziati sau nu stiti cum sa procedati in anumite situatii. Oricum, ultima sedinta trebuie rezervata verificarii sau evaluarii nivelului vostru de pregatire sens in care instructorul ar trebui sa procedeze ca la examen: deplasare in trafic pe diferite trasee cu indicatii doar in privinta directiei pe care trebuie sa o urmati si executarea unor manevre de indemanare (parcari, intoarceri, plecari din rampa etc.). Pe parcursul sedintei practice se pot face 4-5 astfel de teste iar la finalul lor instructorul va va arata cum v-ati descurcat in fiecare caz in parte, cate puncte de penalizare ati acumulat (conform fisei de notare de la examen), unde si ce anume ati gresit etc. In urma testelor vi se va acorda un calificativ astfel ca veti avea posibilitatea sa va dati seama singuri care e nivelul vostru de pregatire, ce e necesar sa mai exersati, cum v-ati descurca la examen, cate sedinte suplimentare vor fi necesare pentru o pregatire mai buna;

– dupa terminarea orelor practice va puteti depune dosarul in vederea examinarii. Nu lasati sa treaca un interval de timp prea mare de la finalizarea cursurilor pana la inscrierea la examen;

– la sala aveti 30 de minute la dispozitie, suficient timp pentru a completa chestionarul fara probleme. Nu va grabiti, cititi cu atentie intrebarile si raspunsurile afisate astfel incat sa raspundeti corect. Daca sunt intrebari la care nu sunteti siguri de raspuns sau vi se par mai dificile treceti mai departe la urmatoarele, programul va va readuce in final la cele peste care ati sarit si veti avea timpul necesar pentru a gasi raspunsurile exacte;

– inainte de traseu e bine sa mai faceti doua-trei sedinte suplimentare de conducere pentru a fi in forma la examen, mai ales daca a trecut o perioada mai lunga de timp de cand ati terminat orele practice. In cazul celor care s-au acomodat mai greu cu masina sau au picat un examen atunci vor fi necesare mai multe sedinte suplimentare, de la caz la caz (minim trei sedinte conform Ord. MAI nr. 97/2015);

– la examenul practic totul depinde de voi si, prin urmare, trebuie doar sa puneti in aplicare tot ce ati invatat la scoala: tineti cont si respectati recomandarile profesorului de legislatie si ale instructorului, nu va pripiti, fiti calmi si foarte atenti in jurul vostru pe timpul deplasarii, folositi corect comenzile masinii, asigurati-va temeinic la fiecare schimbare a directiei de mers, respectati cu strictete regulile de circulatie si fiti atenti la indicatiile examinatorului.

Daca ati fost admisi la examen aveti grija sa conduceti masina personala numai dupa ce v-ati ridicat efectiv permisul auto altminteri riscati sa nu-l mai vedeti. Daca ati picat la traseu, sala ramane valabila si aveti posibilitatea sa redati examenul practic (traseul) peste 16 zile calendaristice, caz in care se impune o pregatire mai buna din partea voastra si efectuarea catorva sedinte suplimentare, minim trei sedinte obligatorii potrivit Ordinului MAI nr.97/2015, insistand mai mult asupra problemelor care vi se par mai dificile.

Desigur ca mai pot fi spuse multe lucruri despre pregatirea practica in vederea obtinerii permisului auto insa, pentru alte amanunte, va astept la cursuri, cu speranta ca veti sti sa faceti alegerea cea mai buna pentru voi. Decizia va apartine!

Pana atunci, va doresc toate cele bune si mult succes in pregatire.